Jak oszacować budżet marketingowy w firmie w 2024 roku?

Jak oszacować budżet marketingowy w firmie w 2024 roku?

Oszacowanie budżetu marketingowego na nadchodzący, 2024 rok to jedno z kluczowych działań, jakie powinien zrobić każdy świadomy przedsiębiorca (jeszcze w 2023 roku!). To właśnie ustalenie budżetu, a następnie skrupulatne „trzymanie się” jego założeń, pozwala na systematyczny rozwój firmy – a więc między innymi na zwiększanie zysków przedsiębiorstwa. Nie ulega wątpliwości, że budżet na 2024 rok powinien obejmować konkretne aspekty funkcjonowania biznesu – między innymi marketing, który zwykle pochłania sporo środków finansowych. Jak oszacować budżet marketingowy w firmie na 2024 rok, na co zwrócić szczególną uwagę i jakie wydatki powinniśmy w nim uwzględnić? Przychodzimy z podpowiedziami!

Jak ustalić budżet?

Aby ustalić budżet marketingowy – najpierw powinniśmy dokonać analizy rynku, czyli innymi słowy „zbadać rynek”. Aby tego typu działanie przyniosło nam jak najwięcej korzyści – warto dowiedzieć się nieco więcej o typowych dla rynku zachowaniach, jego dynamice, warunkach ekonomicznych. W tym celu możemy skorzystać ze wsparcia firm, zajmujących się profesjonalną analizą rynku – choć rzeczywiście jest to wydatek dla przedsiębiorstwa, warto potraktować go jako inwestycję, pozwalającą nam na… powiększenie zysku! Analizując rynek – łatwiej będzie nam ocenić jakie fundusze będziemy musieli czy też chcieli przeznaczyć w przyszłym roku na poszczególne działania. Aby ustalenie budżetu 2024 odbywało się sprawnie i bez przeszkód – zdefiniujmy konkretne jego cele, przeanalizujmy historię finansową firmy oraz zaplanujmy wydatki przedsiębiorstwa (zarówno koszty stałe, jak i zmienne).

Co dalej zrobić z tym budżetem?

Kiedy udało się nam już ustalić kondycję finansową firmy oraz wyodrębnić budżet 2024 – warto zastanowić się co dalej. Samo oszacowanie przychodów i kosztów może nie wystarczyć – aby nasz plan przebiegł pomyślnie, należy konsekwentnie się go trzymać! Co istotne – planowanie budżetu to także odpowiedzenie sobie na pytanie „na czym mogę zaoszczędzić w przyszłym roku?”. Niestety – sporo przedsiębiorców decyduje się na zmniejszenie środków na marketing (który błędnie uznają za najmniej istotny), co niejednokrotnie przekłada się na stratę Klientów. Na szczęście, korzystając z nowoczesnych, praktycznych technologii – takich jak system do sprzedaży biletów online Ekobilet – nie musimy ograniczać środków finansowych, przeznaczanych na działania marketingowe. Dzięki dostępowi do konkretnych narzędzi związanych z marketingiem – na przykład z wysyłki mailingu do Klientów, budowania landing pages, raportowania oraz możliwości tworzenia sieci do dystrybucji biletów w punktach partnerskich – możemy liczyć na skuteczne oszczędzanie pieniędzy!

Przykładowe wydatki

Wydatki, które należy uwzględnić w budżecie 2024 na działania marketingowe, to między innymi koszty Google Ads (minimum 850 zł netto miesięcznie za standardowe reklamy AdWords), stworzenie tak zwanego „Pixel Facebook” – czyli kodu, umożliwiającego gromadzenie różnego rodzaju danych z reklam w serwisie społecznościowym (reklama przedsiębiorstwa na Facebooku waha się już od 14 groszy do nawet 4 złotych za konwersję, czyli zrealizowany cel) oraz koszty współpracy z agencją reklamową (w zależności od renomy i doświadczenia agencji oraz zakresu działania – miesięczna współpraca z nią może kosztować nas nawet 10 000 złotych miesięcznie). Jak się okazuje – obszar marketingu w naszej firmie może być więc kosztownym wydatkiem (dlatego już teraz warto zastanowić się nad skorzystaniem z kompleksowych systemów, usprawniających nie tylko samą w sobie sprzedaż, ale i dodatkowe działania). Dla przykładu – koszt usługi mailingu, dostępnej w wygodnym systemie sprzedaży biletów, może oznaczać dla nas dodatkowy wydatek rzędu 500 złotych miesięcznie (lista do 10 000 maili).

Zakończenie roku to doskonały moment do zrobienia podsumowania finansowego swojej firmy – oraz skrupulatnego zaplanowania przychodów i wydatków na nadchodzący rok. Aby budżet 2024 jak najbardziej odpowiadał realnemu stanowi rzeczy – warto poświęcić mu nieco więcej czasu oraz skorzystać z profesjonalnych narzędzi, umożliwiających podjęcie określonych działań marketingowych (mających na celu powiększenie grupy Klientów, a co za tym idzie, do powiększenia zysków!).